close

عبارت مورد نظر را برای جستجو وارد کنید.

3. در هنگام سفارش خرید دوربین های مداربسته و دستگاه های ضبط کننده کدام ویژگی از اهمیت بالاتری برخوردار است؟

2024 آوریل,30
دوربین های مداربسته در هنگام سفارش دوربین های مداربسته لازم است به موارد زیر توجه شود1.کیفیت تصویر2.فریم بر ثانیه3.حداکثر مسافت دید در شب4.بدنه دوربین5.کیفیت تصویر دوربین های مداربسته کیفیت تصویر کیفیت تصویر(مگاپیکسل) دوربین یکی از مهمترین عوامل انتخاب دوربین های مداربسته است. مگاپیکسل بالاتر دوربین در نهایت منجر به دریافت تصاویری با وضوح و جزئیات بالاتر می ...

دوربین های مداربسته

در هنگام سفارش دوربین های مداربسته لازم است به موارد زیر توجه شود
1.کیفیت تصویر
2.فریم بر ثانیه
3.حداکثر مسافت دید در شب
4.بدنه دوربین
5.کیفیت تصویر

دوربین های مداربسته
دوربین های مداربسته

کیفیت تصویر کیفیت تصویر(مگاپیکسل) دوربین یکی از مهمترین عوامل انتخاب دوربین های مداربسته است. مگاپیکسل بالاتر دوربین در نهایت منجر به دریافت تصاویری با وضوح و جزئیات بالاتر می شود.

فریم بر ثانیه دوربین(fps)
حداکثر تعداد عکسی که یک دوربین می تواند در یک ثانیه از محیط بگیرد حداکثر فریم بر ثانیه آن گفته می شود. هر چه میزان فریم یک دوربین بالاتر باشد چسبندگی عکس های سریالی بیشتر و در نتیجه فیلم های ضبط شده روان تر خواهد بود. در بسیاری از محیط ها که تحرک سوژه های تحت نظارت زیاد است نیاز به نصب دوربین با فریم بالا است.

حداکثر برد دید در شب (length IR)
یکی دیگر از عوامل کلیدی انتخاب دوربین های مداربسته میزان مسافت دید در شب آن است. در محیط های با فضای بسته دوربین با دید در شب معمولی انتخاب صحیحی بوده اما در محیط های دارای فضای باز الزم است. دوربین هایی با دید شب قوی تر نصب شوند.

بدنه (کیس) دوربین
با توجه به مکانی که دوربین های مداربسته نصب می شود می توان از دوربین با کیس کوچک، متوسط و یا بزرگ استفاده نمود. کیس برخی دوربین های مداربسته فلزی و برخی دیگر پلاستیک فشرده است. دوربین های دارای کیس فلزی دارای مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی و همچنین دارای قیمت بالاتری هستند.

دستگاه
در هنگام سفارش دستگاه لازم است به موارد زیر توجه شود.
-1 تعداد کانال
-2 کیفیت تصاویر در حالت پخش مستقیم
-3 کیفیت ضبط تصاویر
-4 تعداد ظرفیت هارددیسک قابل اتصال
-5 فرمت فشرده سازی

تعداد کانال
مهم ترین ویژگی یک دستگاه ضبط کننده تعداد کانال آن است. انتخاب دستگاه باید به گونه ای باشد که حداقل تمامی تعداد دوربین های مداربسته را پوشش دهد. در بسیازی از پروژه ها با لحاظ امکان توسعه پروژه در آینده، دستگاه با تعداد کانال بالاتر از حد نیاز خریداری و نصب می شود.

کیفیت تصاویر در حالت پخش مستقیم یکی از عوامل مهمی که در هنگام خریداری دستگاه باید به آن دقت شود حداکثر مگاپیکسل قابل پشتیبانی توسط دستگاه در حالت پخش مستقیم تصاویر است.
به عنوان مثال زمانی که در یک پروژه دوربین های مداربسته 4 مگاپیکسل هم وجود داشته باشد لازم است دستگاهی حداقل مناسب با دوربین های مداربسته 4 مگاپیکسل خریداری شود.

کیفیت ضبط تصاویر
سوالی که در مورد دستگاه ها مطرح می شود این است که آیا دستگاه تصاویر را با همان کیفیتی که به صورت مستقیم در نمایشگر نشان می دهد بر روی هارد دیسک ذخیره می کند؟


لازم است به این موضوع اشاره شود که فاکتور مهم دیگر در هنگام خرید مدل دستگاه بررسی قابلیت دستگاه در زمینه کیفیت ضبط و بازبینی تصاویر است. بسیاری از دستگاه های موجود در بازار که قابلیت پشتیبانی پخش دوربین های مداربسته 4 مگاپیکسلی را دارند توانایی ضبط تصاویر و بازبینی آن ها را در کیفیت 4 مگاپیکسل ندارند.

به عنوان مثال برخی دستگاه ها در حالت پخش مستقیم، دوربین 4 مگاپیکسلی را در همان کیفیت نشان می دهند اما وقتی تصاویر بازبینی گردد مشاهده می شود که کیفیت آن ها به 2 مگاپیکسل کاهش یافته است.

اهمیت کیفیت ضبط تصاویر توسط دستگاه زمانی بیشتر مشخص می شود که به دلیل رخداد نامطلوب (سرقت و…) کارفرما اقدام به بازبینی تصاویر نموده و متوجه افت کیفیت تصاویر در حالت بازبینی به حالت مستقیم شود که در این حالت امکان تشخیص دقیق سوژه ها کاهش می یابد.


تعداد و ظرفیت هارددیسک قابل اتصال یکی از خواسته های کارفرمایان در پروژه های دوربین های مداربسته، حداقل تعداد روز درخواستی آن ها برای ضبط تصاویر جهت بازبینی است. سرعت اشغال فضای هارد در دستگاه به عواملی چون تعداد دوربین های مداربسته، کیفیت فریم آن ها، نحوه فشرده سازی توسط دستگاه و شرایط محیط تحت نظارت وابسته است.

لازم است کارشناس پروژه با انجام محاسبات توسط نرم افزارهای محاسبه گر هارد، حداقل ظرفیت هارد متناسب با خواسته کارفرما را تعیین، تهیه و بر روی دستگاه نصب نماید. لذا ضروری است پیش از آن دستگاهی تعیین خریداری شود که تعداد هارد لازم و همچنین قابلیت پشتیبانی از ظرفیت هارددیسک های اتصالی را داشته باشد.
فرمت فشرده سازی
تصاویر دریافتی از دوربین های مداربسته توسط دستگاه پیش از نوشتن بر روی هارددیسک به حالت های مختلفی )بنا به قابلیت دستگاه( فشرده سازی می شود. هر چه میزان فشرده سازی بیشتر باشد در شرایط یکسان ظرفیت کمتری از هارد اشغال شده و در نتیجه تعداد روزهای بیشتری قابل بازبینی خواهد بود.

به عنوان مثال اگر حداکثر قابلیت فشرده سازی یک دستگاه 264h و دستگاه دیگر 265h باشد با قرار دادن یک هارد 2 ترابایتی درون دو دستگاه، اگر تعداد روزهای قابل بازبینی در دستگاه نخست 30 روز باشد در دستگاه دیگر حدودا 60 روز خواهد بود.

لازم به ذکر است قابلیت فشرده سازی بالا در دستگاه های اگر چه مزیتی بزرگ محسوب می شود اما بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده اندکی تاثیر منفی خواهد داشت.
هارددیسک
پرکاربردترین هارددیسک در پروژه های دوربین های مداربسته در ررنگ بنفش از برند وسترن می باشد. علاوه بر آن هارد برند سیگیت(https://www.seagate.com/) هم از هاردهای پرکاربرد در این زمینه است.

ظرفیت هارد باید متناسب با تعداد کانال مورد استفاده، کیفیت نرخ فریم دوربین ها، فرمت فشرده سازی دستگاه و تعداد روز درخواستی جهت بازبینی تصاویر توسط کارفرما تعیین شود. پر استفاده ترین ظرفیت های هارد در پروژه های مداربسته 500 گیگ ،1 ،2 ،3 4 ترابایتی است.
کابل کشی
در حالت کلی فرآیند انتقال اطالعات از طریق کابل در تمامی پروژه های دوربین مداربسته به دو دسته بستر آنالوگ و بستر شبکه تقسیم می شود.

کابل کشی بستر آنالوگ
در صورتی که پروژه دوربین مداربسته مبتنی بر هر یک از تکنولوژی های cvi و tvi و ahd یا آنالوگ cvbs باشد کابل کشی پروژه در بستر آنالوگ خواهد بود.
نام دیگر کابل کشی بستر آنالوگ، کابل کشی بستر کواکسیال است. کابل کواکسیال یا کابل 59rg شامل دو قسمت مغزی و شیلد می باشد.

عوامل موثر در کیفیت کابل کواکسیال
فاکتورهای اصلی موثر در کیفیت یک کابل کواکسیال عبارت است از
-1قطر مغزی
-2 جنس مغزی
-3تعداد رشته های شیلد
-4 جنس رشته های شیلد
بهترین جنس جهت مغزی و شیلد در کابل کواکسیال، مس است که البته اولویت با جنس مغزی می باشد. قطرهای متعارف مغزی در پروژه ها 0.6 | 0.7 | 0.8 میلیمتر است. وظیفه اصلی انتقال اطالعات توسط کابل کواکسیال بر عهده مغزی در آن است. وظیفه اصلی شیلد خنثی سازی نویزهای وارده به کابل می باشد. شیلد اطراف مغزی با ایجاد یک پوسته فلزی رسانا مانع از ایجاد اختالف ولتاژ ناخواسته بر روی مغزی می شود.

همانطور که می دانیم خطوط میدان مغناطیسی که توسط جریان های الکتریکی ایجاد می شود پس از برخورد با یک جسم باعث بوجود آمدن اختالف ولتاژ در دو سر آن خواهد شد.

به همین دلیل وقتی یک کابل 59rg از کنار یک وسیله پر مصرف مانند کولر گازی، موتور الکتریکی و …. عبور می کند تحت تاثیر میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط آن ها قرار گرفته و ولتاژ های ناخواسته بر روی مغز کابل کواکسیال قرار می گیرد.

این رخداد در نهایت منجر به ایجاد نویز در تصاویر می شود. هر چه تعداد رشته های شیلد بیشتر و جنس آن مرغوب تر باشد پوشش رسانایی شیلد بهتر بوده و محیط خنثی تری را برای مغزی به ارمغان می آورد و در نتیجه بیشتر جلوی نویز گرفته می شود.

همانطور که گفته شد بهترین جنس مغزی مس است که البته برای تشخیص مس اصلی از سایر آلیاژهای آن می توان با کاتر مغزی را برش داد و قسمت داخلی آن را بررسی نمود. جنس اغلب رشته های شیلد کابل کواکسیال موجود در بازار آلومینیوم، مس و یا آلیاژی از آن ها می باشد. تعداد رشته های متعارف شیلد 64 و 96 و 128رشته است.

کابل کنار برق
به این نوع کابل، کابل ترکیبی هم گفته می شود. همانطور که می دانیم دوربین های مداربسته در پروژه ها عالوه بر اتصال به کابل کواکسیال نیازمند منبع تغذیه 12ولتی می باشند. کابل کنار برق این دو نیاز دوربین را به صورت همزمان مرتفع می نماید. در حالتی که از این نوع کابل استفاده شود دیگر نیازی به کابل برق جداگانه و کابل کشی آن نمی باشد.

استفاده از کابل های ترکیبی در پروژه های دوربین مداربسته کار نصب دوربین ها را تسهیل می بخشد اما باید توجه داشت زمانی که از کابل ترکیبی استفاده کنیم در واقع یک عامل اصلی ایجاد نویز در کابل کواکسیال یعنی کابل برق را در نزدیکترین حالت ممکن به آن قرار داده ایم که این به معنای در معرض نویز بیشتر قرار دادن مغزی کابل کواکسیال است.

مورد مذکور یکی از معایت اصلی استفاده از کابل کنار برق در پروژه ها خصوصا زمانی که متراژ کابل کشی بالا باشد است. اگر چه ممکن است در کوتاه مدت متوجه نویز در تصاویر نشویم اما در دراز مدت عوارض منفی نمایان خواهد شد.

برای اطلاع از انواع دوربین های مداربسته کلیک کنید.

https://igpco.net/%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87/

ارسال نظر
لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

arrow_upward
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×