close

عبارت مورد نظر را برای جستجو وارد کنید.

لنز های دوربین مداربسته

2024 آوریل,24
دسته بندی انواع لنز های دوربین مداربسته: تمامی دوربین های مداربسته مستقل از نوع کیس، از لحاظ لنز به یکیاز سه دسته لنز ثابت لنز وری فوکال و لن موتورایز تقسیم می شود. فاصله کانونی لنز فاصله کانونی به فاصله بین لنز و سنسور تصویر زمانی که سوژه دوربین در فوکوس است، اشاره دارد. در واقع فاصله کانونی تعیین می کند که دوربین چقدر می تواند ببیند و اغلب بر حسب میلی متر بیان می شود. بسته به اینکه فاصله کانونی یک لنز چقدر است زاویه دید دوربین مداربسته متفاوت خواهد بود. واحد اندازه گیری فاصله کان ...

دسته بندی انواع لنز های دوربین مداربسته:

تمامی دوربین های مداربسته مستقل از نوع کیس، از لحاظ لنز به یکی
از سه دسته لنز ثابت لنز وری فوکال و لن موتورایز تقسیم می شود.

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی به فاصله بین لنز و سنسور تصویر زمانی که سوژه دوربین در فوکوس است، اشاره دارد. در واقع فاصله کانونی تعیین می کند که دوربین چقدر می تواند ببیند و اغلب بر حسب میلی متر بیان می شود. بسته به اینکه فاصله کانونی یک لنز چقدر است زاویه دید دوربین مداربسته متفاوت خواهد بود.

واحد اندازه گیری فاصله کانونی با میلیمتر بیان می شود. هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید دوربین بیشتر بوده و برعکس هر چه فاصله کانونی بزرگتر، زاویه دید دوربین کوچکتر است. پس از طریق تغییر فاصله کانونی لنز، می توان زاویه دید تصویر را تغییر داد.

لنز ثابت
دوربین های دارای لنز ثابت قابلیت زوم نداشته و با توجه به فاصله کانونی ثابت لنز خود همواره تصویری با فاصله ثابت از اجسام را به دستگاه ضبط ارسال می نماید. اکثر دوربین های موجود در پروژه ها از این دسته هستند.لنزهای ثابت همیشه فاصله کانونی ثابتی دارند. این یعنی اینکه پس از نصب، زاویه دید دوربین ثابت است و نمی توان آن را تغییر داد. در کاربری های معمولی لنزهای ثابت به دلیل قیمت مناسب آن معمولا پرکاربردتر هستند.

لنز های دوربین مداربسته
لنز های دوربین مداربسته



لنز وری فوکال
این نوع دوربین ها دارای قابلیت زوم و فوکوس دستی می باشند. بر روی این مدل دوربین ها دو پیچ ساده یا آلن وجود دارد که توسط یکی از آنها فاصله کانونی دوربین تغییر کرده و توسط پیچ دیگر عملیات فوکوس انجام می شود. کاربرد اصلی این نوع دوربین برای مکان هایی است که یک نقطه از محیط نسبت به سایر نقاط دارای اهمیت بیشتری باشد. (مانند دخل مغازه ها، ویترین طالفروشی ها و…)

لازم به ذکر است از آنجا که عموم دوربین های موجود توانایی پلاکخوانی در سرعت را ندارند جهت پلاک خوانی ماشین ها می توان در محلی که سرعت آنها کم است )دست اندازهاو …( لنز یک دوربین وری فوکال را تنظیم نمود تا پلاک خوانی ماشین ها صورت پذیرد.

لنز وری فوکال
لنز وری فوکال



لنز موتورایز
این نوع دوربین ها دارای لنز متغییر موتوردار هستند که تغییر فاصله کانونی لنز آن ها از راه دور و توسط دستگاه ضبط کننده انجام می شود. این مدل دوربین ها دارای فوکوس خودکار بوده و نسبت به دو مدل قبلی )لنز ثابت و وری فوکال( گران قیمت تر هستند. دوربین های موتورایز قابلیت تغییر در سمت را نداشته و توسط این نوع دوربین ها فاصله میتوان در یک راستای ثابت با زوم کردن سوژه ها را دنبال نمود.

لنزهای دوربین مداربسته
لنز های دوربین مداربسته

اجزای لنز دوربین مدار بسته

لنز های دوربین مداربسته یک جزء نوری پیچیده که دارای اجزای مختلفی است. اجزای لنز دوربین مداربسته عبارتند از:

عناصر لنز:

لنز های دوربین مداربسته از چندین عدسی یا عناصر شیشه‌ای تشکیل شده است. هر عنصر دارای خواص نوری خاصی است که به عملکرد کلی لنز کمک می کند. عناصر به صورت گروهی برای کنترل انحرافات و بهبود کیفیت تصویر مرتب شده اند.

دیافراگم:

دیافراگم یک دهانه قابل تنظیم در داخل لنز است که میزان نور ورودی به دوربین را کنترل می کند. این عدد به عنوان یک عدد f بیان می شود (به عنوان مثال، f/1.8، f/2.8)، که در آن عدد f پایین تر نشان دهنده دیافراگم بزرگتر و انتقال نور بیشتر است.

حلقه فوکوس:

حلقه یا پیچ فوکوس امکان تنظیم دستی لنز را برای دستیابی به فوکوس واضح روی یک جسم یا فاصله خاص فراهم می‌کند. در برخی از لنزها، به خصوص لنزهای زوم موتوری، ممکن است حلقه‌های جداگانه‌ای برای زوم و فوکوس وجود داشته باشد.

حلقه زوم (کنترل بزرگنمایی):

در لنزهای زوم، حلقه یا پیچ زوم امکان تنظیم فاصله کانونی و تغییر میدان دید را فراهم می‌کند. این برای دوربین‌هایی که برای سناریوهای نظارتی مختلف نیاز به فاصله کانونی متغیر دارند ضروری است.

فیلتر برش IR:

در دوربین‌های روز/شب، یک فیلتر برش IR اغلب وجود دارد تا نور مادون قرمز را در طول روز برای بازتولید رنگ دقیق، مسدود کند. سپس در شب حذف می‌شود تا نور مادون قرمز برای عملکرد بهتر در نور کم به سنسور تصویر برسد.

Mount:

پایه لنز رابطی است که لنز های دوربین مداربسته را به بدنه دوربین متصل می‌کند. در زمینه دوربین مداربسته، پایه‌های متداول شامل S-mount (M12) و CS-mount هستند. انتخاب پایه بر سازگاری با دوربین های خاص تأثیر می گذارد.

دایره تصویر:

دایره تصویر ناحیه‌ای است که توسط لنز روی حسگر تصویر یا فیلم، پوشانده شده است. برای اطمینان از اینکه لنز پوشش کافی برای اندازه سنسور دوربین را فراهم می‌کند، بسیار اهمیت دارد.

Hood لنز:

Hood لنز وسیله‌ای است که به جلوی لنز های دوربین مداربسته متصل می‌شود تا از ورود نور ناخواسته به لنز های دوربین مداربسته جلوگیری کند، تابش لنز را کاهش دهد و کنتراست را بهبود بخشد.

شیار یا رزوه فیلتر:

برخی از لنز های دوربین مداربسته دارای رزوه های فیلتر در جلو برای اتصال فیلترهای نوری، مانند فیلترهای UV یا پلاریزرها هستند. این فیلترها برای جلوه‌های خاص یا محافظت کاربرد دارند.

Focus and Iris Gears (برای لنزهای موتوری):

در لنزهای موتوری، چرخ دنده‌ها ممکن است وجود داشته باشند تا کنترل از راه دور تنظیمات فوکوس و دیافراگم را فعال کنند. این در دوربین های PTZ (Pan-Tilt-Zoom) رایج است.

برای آشنایی بیشتر با انواع دوربین مداربسته کلیک کنید.

https://igpco.net/%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%87/

ارسال نظر
لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

arrow_upward
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×